آموزش گردشگری و هتلداری

این وبلاگ درباره کلیه امور گردشگری و هتلداری و آموزش آنها مخصوصا طبیعت گردی صحبت میکند

غار نوردی
نویسنده : رضا حسینی - ساعت ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٥

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top of Form

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روز سوم


طریقه کار کردن با نردبانهای طنابی یا کابلی

 

برای بالا آمدن از چاه با تالارها دو روش معمول است:


1- در حالت تعلیق در هوا

2- در حالت تماس با دیواره ها
 


1- در حالت معلق در هوا :


باید از همان ابتدا برای صعود یک دست و یک پای خود را به سمت جلو نردبان و دست و پای دیگر را در پشت نردبان قرار داد در این حالت بدن از دو طرف به طور مساوی به نردبان وارد می شود و حالت قائم به نردبان می دهد ولی اگر از دو دست و دو پا در یک طرف استفاده شود حتی نمی توان مقدار کمی هم بالا رفت. در تمام مرحله صعود باید این حالت رعایت شود برای راحتی صعود کننده در صورت امکان نفرات پایین می توانند با کشیدن نردبان صعود را برای نفر پیشگام آسان نمایند. صعود باید به آرامی و با دقت انجام شود و از تلاشهای عجولانه و تند خودداری شود برای راحتی بیشتر باید سعی کرد برای بالا رفتن از پله ها بجای دستها از قدرت پاها استفاده شود.
 

2- در حالت تماس با دیوارها :


باید دو دست و پاها در یک طرف نردبان باشد و فقط این نکته رعایت شود که پاها باید در قسمت جلو پاشنه کفش در جایی که گودی پا قرار دارد روی پله باشد تا با این عمل پله از دیوار جدا شود تا دستها بتوانند آن را بگیرند ولی در این حالت باید بسیار مواظب دستها بود تا در زیر سنگینی بدن بین پله ها و دیوار به دام نیفتاده و آسیب نبیند.
اگر طرز صحیح قرار گرفتن پا در روی پله به دقت و آرامی رعایت شود احتمال این خطر بسیار کم خواهد بود ولی اگر نوک کفش در روی پله ها قرار گیرد در ضمن بالا رفتن هم امکان لغزیدن پاها و هم آسیب دیدن دستها بین پله و دیوار وجود خواهد داشت.
اگر زمانی در یک محل هر دو حالت مذکور وجود داشته باشد باید بلافاصله بدن را با هر یک از دو حالت سازگار در مواقع صعود از یک چاه کلاهکی در زمان رسیدن به لبه کلاهک باید آهسته و با دقت عمل کرد و بسیار مواظب انگشتان بود و سعی کرد از لبه پله ها استفاده شود زیرا بارها دیده شده است که در این لحظات حساس در ل به کلاهک سنگی دستهای غار نورد زیر پله مانده و آسیب دیده است.
در صورت نبودن کسی در بالای چاه جهت حمایت لازم همیشه نفر اول صعود کننده می تواند از یومار و طناب آویزان فرود در حین بالا رفتن از نردبان خود را حمایت کرده و با رسیدن به بالای چاه خود را آماده حمایت نفر بعدی نماید.
تذکر: همیشه در موقع فرود و یا صعود یکی از نفرات پیشتاز که از نظر فیزیک بدنی و مسایل فنی ایده آل بوده اقدام به این کار می نماید.

عبور از تنوره ها :


تنوره ها شکافهایی هستند که غارنورد می تواند بدن خود را به صورت عمودی به درون آن وارد کرده و پیشروی کند سه روش عمده برای صعود از تنوره ها وجود دارد :


1- سینه خیز :

در تنوره های بسیار باریک ممکن است لازم باشد غارنورد خود را با فشار در تنوره ها جا دهد و سپس به کمک دستها به طرف بالا بخزد در این حالت کمک گرفتن از فشار پاها بسیار ضروری است.


2- تلاش دو طرفه :

چنانچه عرض تنوره حدود 60 سانتی متر باشد به کمک پشت کف دست و کف پاها می توان پاها یا زانو را به یک طرف تنوره و پشت را به طرف دیگر تنوره تکیه داد و در این حالت بدن به صورت گره واحدی در خواهد آمد برای رفتن باید با یک پا به دیوار پشتی و با پای دیگر به دیوار روبرو فشار آورد بدیهی است که دستها نیز به کمک پای عقبی به طرف پایین فشار وارد خواهد کرد.

 


3- صعود ضربدری توسط پاها و دستها :
این آسانترین روش بالا رفتن از تنوره است ولی لازمه آن وجود گیره های مناسب و بر هر دو طرف تنوره می باشد برای شروع باید رو به طرف تنوره ایستاد و بر هر دیواره آن یک دست و یک پا را محکم قرار داد و به آرامی شروع به بالا رفتن و یا حرکت در جهت افقی کرد.
 

 

درغارنوردی مهمترین مرحله آن، مرحله برگشت است در اینجا آسان ترین روش های صعود با به کارگیری وسایل جدید توضیح داده می شود و سپس یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین روش ها که نیاز به وسیله ندارد توضیح داده می شود.

 



صعود توسط کرول :


عملکرد:


کرول در صعودهای میمونی نقش حیاتی و اصلی را در زنجیرۀ عملیات صعود بعهده دارد. بدین ترتیب که به نوعی حلقه ارتباطی مابین سینه صندلی غارنورد و صندلی به شمار می آید.


بعنوان مثال:


بعد از تثبیت موقعیت در انتهای چاه جهت صعود آماده می شویم.
1) صندلی صعود را می پوشیم و توجه به قلابهای رگلاژ را از یاد نمی بریم و تمام اتصالات را چک می کنیم.
2) یا یک تسمه در صورت امکان پهن و یا یک سینه صندلی مخصوص (Harness) ( و بهتر است قابل رگلاژ باشد) جهت تثبیت وضعیت کرول به تن می کنیم.
3) کرول را به نحوی که قسمت ضامن آن در سمت راست بدن قرار دارد را در جلو و حدود ناف ( که مرکز ثقل بدن به شمار می آید) از رو به رو قرار می دهیم و آن را توسط سوراخ فوقانی به وسیله طنابچه ( در سینه صندلی های مخصوص از تسمه خود سینه صندلی استفاده می شود)به سینه صندلی وصل می کنیم.
4) کرول را توسط یک کارابین پیچ دار که از سوراخ پایینی آن عبور داده می شود. به تسمۀ جلوی صندلی در صندلیهای ویژۀ غار نوردی وصل می کنیم.

 

 


توجه :


کارابین را به حلقۀ بزرگ صندلی که جهت فرود از آن استفاده می گردد وصل می کنیم.
درقسمت بالای کرول یک سوراخ بیضی شکل وجود دارد که می بایست تسمۀ سینه را از آن عبور داده به نحوی که آنقدر کشیده باشد که وقتی کاملاً به حالت ایستاده قرار داریم، کرول کاملاً محکم و چسبیده به سینه قرار بگیرد و تحت فشار از دو طرف صندلی و سینه واقع گردد.
5) بعد از مقدمات یاد شده ضامن را باز می کنیم و طناب صعود را داخل قسمت ناودانی شکل قرار می دهیم و سپس ضامن را کاملاً برمی گردانیم. به حالت اول Lock در این حالت خارهای فک متحرک کرول با طناب درگیر می باشد.
6) یک تسمه که متناسب با قد واندازه هر شخص می باشد را اسلینگ می کنیم و به کارابین صندلی متصل می نمائیم. این تسمه در حقیقت نقش خود حمایت را در صعودهای مرحله ای و یا در فرود و همینطور در زمانی که خود را می خواهیم به کارگاه متصل کنیم به کار می رود.
7) ادامه همان تسمه و یا یک تسمه دیگر را متناسب با طول یومار دست آماده می نماییم و به سوراخ انتهای یومار متصل می کنیم( جهت ایمنی بیشتر).
8) یومار دست را بالای کرول متصل می نماییم و تسمۀ حلقه رکاب را در پا جای می دهیم با بلند شدن بر روی تسمه پا طناب از داخل فک متحرک کرول در جهت پایین حرکت می کند و کرول از نقطه قبلی بالاتر واقع می شود. با انتهای کورس پیموده شده یومار می توانیم فشار را بر روی کرول سینه منتقل می نماییم و بر روی آن بنشینیم و این کار را تا پایان صعود بصورت یکی در میان بین کرول و یومار تکرار می کنیم.


نکته :


1) باید کرول تا جایی که ممکن است بر روی سینه و صندلی در حالت فشار بر روی سینه قرار بگیرد.
2) رکابها و یا حلقه پا در حالت ایستاده معمولاً بطوری که در بالای کرول و یا همان یومار سینه قرار بگیرد.
3) به هیچ عنوان در حالت صعود به ضامن یومار و یا کرول دست نزنید.
4) در حالتی که مجبور هستید طوری صعود نمایید که مسافتی را به شکل تراورس با کرول طی کنید توجه داشته باشید باید از شکست طناب داخل فک کرول جلوگیری بعمل آورید. برای این منظور: با قرار دادن یک پا در زیر کرول و روی طناب می توانیم این مشکل را حل کنیم.
5) در تمامی اتصالات از کارابینهای پیچ دار استفاده گردد.
6) قطر طناب مجاز l 13-8 mm
 

 

 

صعود میمونی توسط 2 عدد یومار :


بعد از پوشیدن صندلی و آماده کردن خود جهت صعود ابتدا توسط تسمه یا طناب
l5mm گره پارکابی زده می شود و تسمه یومار توسط یک اسلینگ به پارکابی متصل می شود و همین طور یومار دوم جهت پای چپ اندازه گیری می شود. توجه داشته باشیم که حتما از 2 لنگه یومار راست و چپ استفاده شود وزن تقریبی این یومارها حدود l200g می باشد قطر و نوع طناب مجاز جهت صعود طبق استاندارد l 13-8 mmمی باشد و حتما باید در صعود از طناب استاتیک استفاده کرد .
نکته مهم اینکه همیشه طناب کاملا بر شیار دهانه یومار قرار گیرد. از شکست طناب در دهانه فک خاردار یومار جلوگیری به عمل آید و از دستکاری یومار در حین صعود جدا پرهیز شود.
به طور کلی عملیات صعود به شکل میمون توسط یومار بر اساس یک سری توالی و ترتیب اعمال وزن بدن در هر لحظه بر روی یک لنگه از یومار قرار دارد که ممکن است دو حالت وجود داشته باشد یا بر روی یومار دست راست باشد یا چپ که در این حالت دست دیگر که آزاد می باشد یومار را با جمع کردن پا بالا می برد و د ر حالتی که وزن صعود کنند بر یومار پای راست منتقل می شود در این حالت وزن آن از روی یومار پای چپ آزاد می شود و با دست آزاد یومار را به سمت بالا می دهد و این تا انتهای طول طناب ادامه خواهد داشت مانند شکل.
 

 

صعود میمونی با گره پروسیک یا مشار :


1. به وسیله دو رشته طنابچه 5 میلی متری، 2 عدد بلوک درست کنید که طول آنها به ترتیب حدود 60 و 150 سانتی متر باشد.
2. به وسیله بلوک اول ( بلوک 60 سانتی متری) گره پروسیکی روی طناب صعود سوار کنید و حلقه آنرا داخل کارابین پیچ دار صندلی خود بیاندازید. (نیازی به سینه صندلی نیست).
3. به وسیله بلوک دوم (بلوک 150 سانتی متری) گره پروسیکی زیر گره اول سوار کرده، انتهای آن را گره پا رکاب زده و یک یا هر دو پای خود را داخل گره قرار دهید. روی پاهایتان بلند شوید.
4. گره پروسیک بلوک کوتاه را شل کرده و تا جایی که امکان دارد بالا بکشید.
5. روی صندلی خود بنشینید (وزن را روی صندلی بیاندازید).
6. گره پروسیک بلوک بلند را شل کنید، آن را تا جایی که امکان دارد بالا ببرید و دوباره روی پاهایتان بلند شوید.
7. با تکرار حرکات 5 تا 7 به صعود ادامه دهید.

 

 

 

 

<< روز دوم

 

 

 

 

 

 

Bottom of Form

 


comment نظرات ()